Jaarverslag 2022

18/07/2023
Fedasil balans 2022
Het jaar 2022 werd opnieuw getekend door een overvol netwerk, en dat ondanks de creatie van duizenden plaatsen.

Fedasil heeft zijn balans 2022 gepubliceerd. Deze balans geeft de belangrijkste gebeurtenissen en cijfers over opvang, vrijwillige terugkeer en hervestiging van het voorbije jaar.

Het jaar 2022 viel op door de verzadiging van het opvangnetwerk. Fedasil werd opnieuw geconfronteerd met een tekort aan opvangplaatsen: sinds 2021 blijven er hierdoor mensen op straat.

In deze context heeft Fedasil geprobeerd de opvangcapaciteit snel uit te breiden om onderdak te kunnen bieden aan zo veel mogelijk personen. Vorig jaar werden er 14 opvangcentra geopend, waarvan 7 federale centra (in Bredene, Brussel, Dilbeek, Jabbeke, Machelen, Molenbeek en Theux). In totaal werden er in 2022 meer dan 4.000 plaatsen gecreëerd.

“Deze situatie ondermijnt het imago van Fedasil en van België. Nochtans doen we ons uiterste best, ook al zal het creëren van plaatsen alleen de huidige crisis niet oplossen. Sinds maanden is de instroom in onze centra groter dan de uitstroom. Een ommekeer van deze trend is absoluut noodzakelijk.”, legt onze directeur-generaal a.i. Fanny François uit.

20 jaar

In 2022 vierde Fedasil ook zijn twintigjarig bestaan. Ons Agentschap werd in 2002 opgericht met de opdracht om de opvang van asielzoekers in België te coördineren. “Ondanks meerdere turbulente periodes kunnen we bijzonder trots zijn op wat we de afgelopen 20 jaar hebben gerealiseerd. Het is mijn allergrootste ambitie om de fierheid voor onze job te herstellen, zo snel mogelijk de draad van onze missie weer op te nemen en samen de vele uitdagingen aan te gaan voor een kwaliteitsvolle opvang voor alle verzoekers om internationale bescherming” aldus Fanny François.

De balans 2022 is beschikbaar in het Nederlands, het Frans en het Engels. Hij is beschikbaar in bijlage (PDF) en in een dynamische versie. Een papieren versie kunt u aanvragen via info@fedasil.be