Projectbeheerder Re-integratie
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.
Fedasil zoekt:
Projectbeheerder re-integratie
Voor het departement Toekomstoriëntatie
AMIF contract
Interne / externe / werfreserve selectie
Referentienummer: 99999-209
Functie
Wat houdt je functie in?
Heb je een sterk organiserend vermogen? Zit samenwerken met diverse partners jou als gegoten? Kan jij helder communiceren en draagvlak creëren? Kan jij overzicht en harmonie bewaren? Spreekt werken in een interculturele context jou aan? Zoek je een job met maatschappelijke relevantie, omringd door gedreven collega’s? Lees dan snel verder en solliciteer.
Als projectbeheerder re-integratie coördineer je samen met je collega projectbeheerder de visie, de doelstellingen en de activiteiten rond re-integratie binnen de dienst vrijwillige terugkeer.
Context van de functie
Fedasil coördineert het programma voor vrijwillige terugkeer in België. De dienst Vrijwillige terugkeer is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en aanbieden van kwalitatieve, professionele en voor iedereen toegankelijke hulp bij terugkeer, in nauwe samenwerking met externe partners zoals IOM, Caritas, Frontex en de lokale overheden.
De dienst vrijwillige terugkeer maakt deel uit van het departement Toekomstoriëntatie, dat onder de Operationele diensten valt van de hoofdzetel van Fedasil. Als projectbeheerder re-integratie werk je in het kader van het AMIF-project voor de dienst Vrijwillige Terugkeer onder aansturing van het diensthoofd. Als projectbeheerder re-integratie stuur je op jouw beurt de re-integratieconsulenten aan.
(Meer informatie over Fedasil vind je op www.fedasil.be).
Je voornaamste taken
- Je beheert de inhoudelijke elementen van het re-integratieprogramma: de programmabeheerder staat in voor de algemene organisatie en de goede werking van het re-integratieprogramma via voortdurende coördinatie met de re-integratiepartners (IOM & Caritas) en een informatie-uitwisseling met de eerstelijnsmedewerkers. Je volgt in dit verband de evoluties op Europees niveau op (EURP - Frontex, ICMPD, EMN,...).
- Je organiseert en coördineert de planning van alle re-integratie-activiteiten en zorgt voor de opvolging en evaluatie.
- Je beheert de inhoudelijke- en de strategische elementen van het re-integratieprogramma, rekening houdend met het programma vrijwillige terugkeer.
- Je ontwikkelt en onderhoudt een goede en nauwe samenwerking met de re-integratiepartners IOM en Caritas in functie van een goede samenwerking en opvolging van het programma. Je stemt continu met hen af om de activiteiten en projecten op te volgen in landen van herkomst.
- Je ontwikkelt en onderhoudt vooral een nauwe relatie met de re-integratiepartners met het oog op een goede werking en opvolging van het re-integratieprogramma.
- Je volgt ontwikkelingen op Europees niveau en gaat een goede samenwerking aan met andere lidstaten. Je neemt actief deel aan de internationale werkgroepen alsook aan de verschillende overlegplatformen.
- Je stuurt de re-integratieconsulenten aan en onderhoud een goede samenwerking met de lokale partners van EURP.
- Als teamlid van de dienst Vrijwillige Terugkeer, neem je deel aan belangrijke vergaderingen en rapporteert je over resultaten van activiteiten en tendensen met betrekking tot re-integratie.
Profiel
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, de werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be
Diploma en ervaring
- Je hebt een masterdiploma.
- Je hebt minstens 2 jaar relevante werkervaring in het domein van migratie, asiel of terugkeer.
- Je bent sterk in communicatie.
- Je kan goed contacten leggen en je bouwt autonoom aan je netwerk.
- Je hebt een sterke verantwoordelijkheidszin en kan goed zelfstandig werken.
Technische vaardigheden
Vereisten
- Je kent de sector Asiel-en migratie en bij voorkeur ook het terugkeerbeleid.
- Je hebt analytische vermogens en kan informatie kritisch beoordelen. Je kan internationale, Europese en Belgische beleidsteksten en -instructies vertalen naar de operationele context van het Belgische terugkeerprogramma.
- Je werkt op een integere en neutrale manier en respecteert het beroepsgeheim.
- Je hebt een eerste relevante ervaring met ondersteunen van migranten, bij voorkeur ook met mensen zonder wettig verblijf.
- Je hebt praktische PC vaardigheden (Word, Excel, PowerPoint, …).
- Je hebt kennis van Frans en Engels met oog op een vlotte uitwisseling met collega’s en externe partners.
- Je bent in staat om gestructureerd te werken, dossiers nauwgezet op te volgen en deadlines te respecteren.
- Je bent klantgericht en hanteert een positieve en constructieve communicatie
- Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en kunt zelfstandig werken, terwijl je je tegelijkertijd inzet voor de doelstellingen van het team en rekening houdt met de noden van de teamleden.
Troeven
- Je bent in staat om in te spelen op onverwachte situaties en kan omgaan met veranderingen, maar blijft performant.
- Je bent geïnteresseerd in het thema migratie in het algemeen en in het beleid inzake vrijwillige terugkeer.
Generieke competenties
IN TEAM WERKEN: Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot oplossingen bij conflicten tussen collega's.
KLANTGERICHT HANDELEN: Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.
BETROUWBAARHEID TONEN: Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.
ZICHZELF ONTWIKKELEN : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.
DOELSTELLINGEN BEREIKEN: Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.
INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.
ONDERSTEUNEN: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.
Aanbod
Type overeenkomst
Voltijds contract van bepaalde duur.
De voltijdse arbeidstijd wordt vastgesteld op 38 uur per week.
• Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar
Plaats van tewerkstelling
FEDASIL - Hoofdzetel
21 Kartuizersstraat
1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau NA21 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum bruto maandloon bedraagt € 4577 (startloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl
Voordelen
- 26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
- Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
- Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
- Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
- Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
- Valorisatie van nuttige werkervaring.
- Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
- Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
- Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 7 januari 2026 op middernacht
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
een motivatiebrief;
een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen);
een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test, die zal doorgaan op 21 januari 2026. De contactgegevens van de kandidaten die geslaagd zijn voor de test worden bijgehouden om een wervingsreserve aan te leggen voor alle types van arbeidsovereenkomsten, voor een duur van 2 jaar, voor alle Nederlandstalige centra. De kandidaten die niet geslaagd zijn kunnen gedurende 6 maanden niet deelnemen aan een nieuwe selectieprocedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer Véronique Moline (selectieverantwoordelijke) per mail : veronique.moline@fedasil.be
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.