Beleidsmedewerker - Fast Track
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.
Fedasil zoekt:
Beleidsmedewerker Fast Track (m/v/x)
Voor het departement Toekomstoriëntatie van de directie Operationele Diensten
Contract van onbepaalde duur AMIF
Interne / externe / werfreserve selectie
Referentienummer: 99999-234
Functie
Doel
Als onderdeel van het AMIF project van de dienst vrijwillige terugkeer, werk je als beleidsmedewerker Fast Track processen en trajectbegeleiding uit voor personen die zich in verschillende procedures bevinden, en daardoor ook een gedifferentieerde begeleiding nodig hebben. De nadruk ligt hierbij op personen met een lage erkenningsgraad en personen van veilige landen. De focus ligt op een doelgroep die weinig perspectief heeft op integratie in België, en dus vanaf het begin een specifieke trajectbegeleiding rond vrijwillige terugkeer nodig heeft binnen een kader van versnelde modaliteiten (Fast Track). De beleidsmedewerker werkt tevens een monitoringssysteem uit van de trajecten. De beleidsmedewerker neemt deel aan de uitwerking van de prioritaire thematiek ‘Begeleiding volgens Procedure’, geïdentificeerd door de directie Operationele Diensten, met een focus op vrijwillige terugkeer. Deze prioritaire thematiek draagt bij aan de strategische objectieven uit het managementplan. Dit luik is tevens een prioriteit voor de nieuwe regering.
Als beleidsmedewerker binnen het luik ‘Begeleiding volgens Procedure’ zal je zowel beleidsmatige als operationele taken uitvoeren. Aan de hand van overleg met andere ketenpartners zoals het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen en de Dienst Vreemdelingenzaken alsook andere diensten binnen het Agentschap zal je als beleidsmedewerker conceptnota’s uitwerken die de specifieke doelgroep identificeert en beschrijft. Als beleidsmedewerker zal je deze conceptnota’s ook verder vertalen in concrete actieplannen rond de begeleidingsnoden in de opvang van deze specifieke doelgroep en zal je ook de implementaties voorbereiden van deze specifieke begeleidingstrajecten voor vrijwillige terugkeer per profiel. Je zal als beleidsmedewerker tevens instaan voor de operationalisering van deze begeleidingstrajecten en de monitoring en evaluatie ervan.
Context
Het departement Toekomstoriëntatie, dat afhangt van de directie Operationele diensten van de hoofdzetel van Fedasil, bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige medewerkers. Momenteel bestaat het departement uit de volgende diensten: Resettlement & Complementary Pathways, Deelname aan de samenleving en Vrijwillige Terugkeer & de dienst Informatie & Oriëntatie. Onder dit departement wordt oa. ook het deelteam opgenomen dat werkt op de thematieken met betrekking tot « Begeleiding volgens Procedure ».
Als Fast Track-medewerker werk je binnen het team « Begeleiding volgens Procedure ». Het team « Begeleiding volgens Procedure » heeft als taak de begeleiding in de opvang voor specifieke doelgroepen te differentiëren, en hiertoe specifieke trajecten te voorzien voor de opvang van verzoekers om internationale bescherming (VIB) aangepast aan de noden die betrekking hebben op hun procedure. Dit team zal als dusdanig begeleidingstrajecten implementeren die zijn afgestemd op de behoeften van VIB, afhankelijk van het type procedure waarin de persoon zich bevindt zoals daar zijn Dublin, M-status, fast-track, hoge erkenningsgraad en andere.
(Meer informatie over Fedasil vind je op www.fedasil.be).
Inhoud
Als beheerder van verschillende deeltaken van het project zorg je ervoor dat alle interne en externe partners dezelfde visie op het de deeltaak van het project hebben en stem je de verschillende praktijken en diensten met betrekking tot de inhoud en visie van het project op elkaar af.
Dit omvat onder meer volgende taken:
o Algemene coördinatie van de deeltaak
o Het ontwikkelen van een gedeelde visie op de deeltaak
o Opzetten van een overlegstructuur en coördinatie met interne en externe partners
o Uitwerken en implementatie van actieplannen
Als beleidsmedewerker van het project zorg je ervoor dat de verschillende doelgroepen binnen het project geïdentificeerd, gedefinieerd en beschreven worden en werk je actief aan het opzetten van begeleidingsprocedures met focus op vrijwillige terugkeer voor elk van de verschillende doelgroepen.
Dit omvat onder meer volgende taken:
o Analyse van de doelgroepen
o Analyse van de noden van de verschillende doelgroepen
o Actief bijdragen aan de operationalisering van het Europese Migratiepact voor België in samenwerking met andere diensten binnen het Agentschap en partners
o Opstellen van conceptnota’s
o Organiseren van werkgroepen
o Uitwerken en uitvoeren van pilootprojecten
o Monitoring en evaluatie van de deeltaak
o Beheer en opmaak van tools ter ondersteuning van de begeleiding van de doelgroep
o Organisatie van train de trainer sessies voor medewerkers in de opvang en partners
o Organisatie van informatiemomenten voor medewerkers in de opvang en partners
o Ontwikkeling van een communicatiestrategie voor het doelpubliek
Als expert van de trajectbegeleiding vrijwillige terugkeer zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van de verschillende nationale en internationale ontwikkelingen met betrekking tot de thema’s en draag je actief bij aan de implementatie in België van deze programma’s.
Dit omvat onder meer volgende taken:
o Deelname aan (inter)nationale conferenties rond de thema’s
o Opzetten en deelnemen aan overlegmomenten met de partners en het Kabinet
o Identificeren van kansen om de trajecten uit te tekenen en te activeren
o Deelnemen aan concrete projecten
o Uitvoeren van beslissingen vanwege de Minister voor Asiel en Migratie met betrekking tot de verschillende trajecten en procedures
o Identificatie en opvolging van communicatie initiatieven rond de thema’s
Profiel
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be
Diploma en ervaring
Om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure, moet je een basisdiploma van het lange type hebben (bv. licentie/master) van het universitair niveau of hoger onderwijs van academisch niveau
Technische vaardigheden
Vereisten
- Kennis van de asiel,- en opvangwetgeving
- Kennis van het Europees migratiepact
- MS Office: gedegen kennis
- Internet: gedegen kennis
Troeven
Ervaring in een internationale context van asiel en migratie en projectmatig werken is een troef.
Algemene competenties (voor medewerkers van de federale overheid)
IN TEAM WERKEN: Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot oplossingen bij conflicten tussen collega's.
KLANTGERICHT HANDELEN: Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.
BETROUWBAARHEID TONEN: Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.
ZICHZELF ONTWIKKELEN : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.
DOELSTELLINGEN BEREIKEN: Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.
INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.
ONDERSTEUNEN: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.
Aanbod
Type overeenkomst
Voltijds contract van onbepaalde duur in het kader van de Europese financiering AMIF.
De voltijdse arbeidstijd wordt vastgesteld op 38 uur per week.
Categorie A: administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Plaats van tewerkstelling
FEDASIL - Hoofdzetel
21 Kartuizersstraat
1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau A1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is.
Het minimum bruto maandloon bedraagt € 3870 (startloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index).
Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl
Voordelen
26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Herken je jezelf in het profiel dat we zoeken en heb je interesse in deze functie?
Dien je kandidatuur in tegen uiterlijk 30 oktober 2025 voor MIDDERNACHT via het sollicitatieformulier dat je online vindt op https://www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil en voeg de gevraagde documenten toe.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
- een motivatiebrief
- een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
- een kopie van het vereiste diploma
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen wij een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad), algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test, de selectie zal doorgaan op 5 november 2025. De contactgegevens van de kandidaten die geslaagd zijn voor de test worden bijgehouden om een wervingsreserve aan te legg voor alle types van arbeidsovereenkomsten, voor een duur van 2 jaar, voor alle Nederlandstalige centra. De kandidaten die niet geslaagd zijn kunnen gedurende 6 maanden niet deelnemen aan een nieuwe selectieprocedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer Véronique Moline (selectieverantwoordelijke) per mail : veronique.moline@fedasil.be
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.