Re integratie consulent
Fedasil organiseert een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding van asielzoekers in België, waaronder ook de observatie- en oriëntatie van niet-begeleide buitenlandse minderjarigen. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid. Daarnaast coördineert Fedasil het programma voor vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden.
Fedasil zoekt:
Re-integratieconsulent
Voor het departement Toekomstoriëntatie
AMIF contract
Interne / externe / werfreserve selectie
Referentienummer: 99999-233-241
Functie
Wat houdt je functie in?
Bied jij graag persoonlijke begeleiding? Kan jij helder communiceren? Werk jij zelfstandig en kan je een dossier van A tot Z tot een goed einde brengen? Spreekt werken in een interculturele context jou aan? Ben je daarnaast nauwgezet, administratief behendig en flexibel? Zoek je een job met maatschappelijke relevantie, omringd door gedreven collega’s? Lees dan snel verder en solliciteer.
Context van de functie
Fedasil coördineert het programma voor vrijwillige terugkeer in België. De dienst Vrijwillige terugkeer is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en aanbieden van kwalitatieve, professionele en voor iedereen toegankelijke hulp bij terugkeer, in nauwe samenwerking met externe partners zoals IOM, Caritas, Frontex en de lokale overheden.
De dienst vrijwillige terugkeer maakt deel uit van het departement Toekomstoriëntatie, dat onder de Operationele diensten valt van de hoofdzetel van Fedasil. Als re-integratieconsulent werk je in het kader van het AMIF-project voor de dienst Vrijwillige Terugkeer onder aansturing van de programmabeheerder re-integratie. Binnen dit geheel maak je ook deel uit van het team Intel, dat instaat voor boekingen en ondersteuning van het terugkeerproces.
(Meer informatie over Fedasil vind je op www.fedasil.be).
Je voornaamste taken
- Je informeert migranten (met of zonder verblijfsstatuut, in een verblijfsprocedure of in onwettig verblijf) over de mogelijkheden van het re-integratieprogramma en bepaalt het budget volgens het nationale kader
- Je bereidt migranten in België voor die vrijwillig terugkeren naar hun herkomstland op re-integratie
- Je bezorgt informatie via de Reintegration Assistance Tool (RIAT) aan de lokale partner en volgt het dossier op, zowel inhoudelijk als administratief. Voor de opvolging gebruik je RIAT en feedback van lokale partnerorganisaties
- Je bouwt expertise en professioneel netwerk op om het werk te faciliteren
- Je ondersteunt het team Intel bij boekingen van reistickets en de verdere ontwikkeling van het kenniscentrum voor de dienst Vrijwillige terugkeer
- Je bent flexibel om je te verplaatsen naar de verschillende terugkeerloketten (Gent, Antwerpen, Brussel, Luik, Charleroi), naargelang de noden
- Je neemt deel aan interne overlegstructuren en –programma’s, externe uitwisselingen en opleidingen in het kader van vrijwillige terugkeer en re-integratie.
- Je rapporteert over de resultaten van de activiteiten en tendensen met betrekking tot re-integratie aan de dienst Vrijwillige terugkeer
Profiel
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, de werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be
Diploma en ervaring
- Je hebt een bachelor/graduaatsdiploma, bij voorkeur in een sociale richting.
- Je hebt relevante werkervaring in eerste lijn in het domein van migratie, asiel of terugkeer.
- Je bent sterk in communicatie.
- Je kan goed contacten leggen en je bouwt autonoom aan je netwerk.
- Je hebt een sterke verantwoordelijkheidszin en kan goed zelfstandig werken.
Technische vaardigheden
Vereisten
- Je kent de sector Asiel-en migratie en bij voorkeur ook het terugkeerbeleid.
- Je hebt analytische vermogens en kan informatie kritisch beoordelen.
- Je werkt op een integere en neutrale manier en respecteert het beroepsgeheim.
- Je hebt een eerste relevante ervaring met ondersteunen van migranten, bij voorkeur ook met mensen zonder wettig verblijf.
- Je hebt praktische PC vaardigheden (Word, Excel, PowerPoint, …).
- Je hebt kennis van Frans en Engels met oog op een vlotte uitwisseling met collega’s en externe partners.
- Je bent in staat om gestructureerd te werken, dossiers nauwgezet op te volgen en deadlines te respecteren.
- Je bent klantgericht. Je hecht belang aan een goede eerstelijnsondersteuning en informatievoorziening.
- Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en kunt zelfstandig werken, terwijl je je tegelijkertijd inzet voor de doelstellingen van het team.
Troeven
- Je bent in staat om in te spelen op onverwachte situaties en kan omgaan met onzekerheden, maar blijft performant.
- Kennis van andere talen naast Engels en Frans, is een pluspunt (Arabisch, Spaans, Portugees,…).
- Je bent geïnteresseerd in het thema migratie in het algemeen en in het beleid inzake vrijwillige terugkeer.
Algemene competenties (voor medewerkers van de federale overheid)
IN TEAM WERKEN: Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot oplossingen bij conflicten tussen collega's.
KLANTGERICHT HANDELEN: Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.
BETROUWBAARHEID TONEN: Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.
ZICHZELF ONTWIKKELEN : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.
DOELSTELLINGEN BEREIKEN: Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.
INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.
ONDERSTEUNEN: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.
Aanbod
Type overeenkomst
- Voltijdse overeenkomst in het kader van de Europese financiering AMIF.
- De voltijdse arbeidstijd wordt vastgesteld op 38 uur per week.
- Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
- Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Plaats van tewerkstelling
FEDASIL - Hoofdzetel
21 Kartuizersstraat
1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau B met de loonschaal die voor jou van toepassing is.
Het minimum bruto maandloon bedraagt € 2972 (startloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index).
Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl
Voordelen
• 26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
• Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
• Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
• Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
• Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
• Valorisatie van nuttige werkervaring.
• Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
• Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
• Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Herken je jezelf in het profiel dat we zoeken en heb je interesse in deze functie?
Dien je kandidatuur in tegen uiterlijk 5/11/2025 voor MIDDERNACHT via het sollicitatieformulier dat je online vindt op https://www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil en voeg de gevraagde documenten toe.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
- een motivatiebrief
- een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
- een kopie van het vereiste diploma
Buitenlands diploma
Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door een van de gemeenschappen. Voor meer informatie, raadpleeg www.equivalences.cfwb.be of www.naricvlaanderen.be.
Kennis van het Nederlands
Je moet houder zijn van een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zoniet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Selor. Voor meer informatie, raadpleeg https://werkenvoor.be/nl
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen wij een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad), algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test, de selectie zal doorgaan op 27 november 2025. De contactgegevens van de kandidaten die geslaagd zijn voor de test worden bijgehouden om een wervingsreserve aan te leggen voor alle types van arbeidsovereenkomsten, voor een duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn kunnen gedurende 6 maanden niet deelnemen aan een nieuwe selectieprocedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer Véronique Moline (selectieverantwoordelijke) per mail: veronique.moline@fedasil.be.
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.