Strategisch Attaché (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan aanvragers van internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.
Fedasil zoekt een:
Strategisch Attaché
Voor de directie Strategie & Organisatie
Interne & externe selectie / werfreserve selectie
Referentienummer: 20250902-99999-190
Functie
Doel & context
De directie Strategie en Organisatie is verantwoordelijk voor de voorbereiding en opvolging van de strategische cyclus van het Agentschap, in het bijzonder het beheer van het Directiecomité als belangrijkste besluitvormingsorgaan en de coördinatie van het strategisch Comité. Als strategisch attaché zorg je voor de uitvoering van de strategie van het Agentschap, de afstemming met de begrotingscyclus en een transparante interne samenwerking.
Je ziet toe op de uitvoering van het managementplan en draagt bij tot een goede samenwerking en ontwikkeling van de operationele plannen van de verschillende directies, in nauw overleg met de leden van het Directiecomité en hun PMO's. Je speelt een belangrijke rol, zowel bij de voorbereiding en opvolging van vergaderingen als bij de analyse van de inhoud van dossiers. Daarbij houd je rekening met de (interne en externe) context van het Agentschap.
De strategisch attaché helpt ook bij de uitvoering van het operationele plan van de directie Strategie & Organisatie (S&O), in nauwe samenwerking met de directeur en de diensthoofden. Je woont de stafvergaderingen bij en je staat in voor de voorbereiding en organisatie van de strategische vergaderingen en de uitgebreide stafvergaderingen met alle medewerkers van de directie.
Inhoud
De functie van strategisch attaché bestaat uit de ondersteuning van het strategisch beheer van het Agentschap en de algemene ondersteuning binnen de directie Strategie en Organisatie.
Als strategisch attaché help je het Agentschap bij het formuleren, naleven en uitvoeren van de strategische visie van het Agentschap. Je speelt een sleutelrol in het beheer van de vergaderingen van het Directiecomité en het strategisch Comité, in nauwe samenwerking met de PMO's en de leden van het Directiecomité.
Je bent onder meer verantwoordelijk voor de volgende taken:
- Het managementplan schrijven en aanpassen in overleg met de leden van het directiecomité.
- De bijdragen van het Agentschap voorbereiden voor de beleidsnota van de Minister.
- Een jaarlijks overzicht van de belangrijkste resultaten opstellen in een strategisch verslag, met de lessen die daaruit kunnen worden getrokken en de uitdagingen die de komende jaren nog moeten worden aangepakt.
- Samenwerken met andere PMO's om een projectmethodologie te definiëren en deze binnen het Agentschap te implementeren.
- De dossiers analyseren die aan het Directiecomité worden voorgelegd, vergaderingen organiseren met de PMO's van andere directies om nuttige informatie te verzamelen en inhoudelijke adviezen te formuleren.
- Verschillende overlegmomenten van het Directiecomité voorbereiden en organiseren en hier ook aan deelnemen.
- Toezien op de opvolging en uitvoering van de strategische beslissingen.
- Het Agentschap bewustmaken van de veranderingsinitiatieven om zo de uitvoering van het veranderingsproces te vergemakkelijken en de projectactiviteiten binnen het Agentschap aan te sturen.
Als projectmanagement officer ondersteun je de directeur Strategie en Organisatie. Je bent verantwoordelijk voor de opvolging van de S&O-projecten en het operationele plan van de directie en je overlegt hierover regelmatig met alle diensten. Je speelt een cruciale rol in de coördinatie van de dagelijkse werkzaamheden van de directie en doet daartoe voorstellen om de samenwerking tussen de diensten te verbeteren.
Je voert onder meer de volgende taken uit:
- De directeur ondersteunen en adviseren bij de uitvoering van zijn taken.
- Het operationele plan van de directie S&O schrijven en aanpassen.
- Een transversale visie aanreiken en rekening houden met de onderlinge afhankelijkheden tussen de projecten.
- De directeur Strategie & Organisatie adviseren over de aanpassing en/of evaluatie van de operationele plannen van de directie.
- Voorstellen formuleren om de samenwerking tussen de diensten te verbeteren.
- De diensten van S&O helpen bij het opstellen van de nota's voor het Directiecomité.
- Projectleiders ondersteunen en adviseren over de acties die nodig zijn voor een efficiënt projectbeheer & de documenten hiervoor aanleveren (voortgangsrapporten, voorstellen, presentaties, enz.).
- Strategische en uitgebreide stafvergaderingen voorbereiden en organiseren.
Profiel
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.
Diploma en ervaring
Je beschikt over een master/licentiaat.
U hebt minimaal twee jaar relevante beroepservaring in strategische ondersteuning of als adviseur.
Technische vaardigheden
Je hebt uitstekende schriftelijke en communicatieve vaardigheden.
Je beheerst Word en hebt een goede kennis van Excel en PowerPoint.
Troeven
Je beheerst een van de twee landstalen en hebt een goede praktische kennis van de andere taal.
Je weet hoe een overheidsorganisatie werkt.
Je werkt graag in teamverband, je bent flexibel en kan je aanpassen aan de werkwijze van je collega's en je leidinggevende.
Algemene vaardigheden
INFORMATIE INTEGREREN: verbanden leggen tussen verschillende gegevens, alternatieven bedenken en passende conclusies trekken.
MEDEWERKERS MOTIVEREN: de kwaliteiten van werknemers erkennen, hen aanmoedigen om initiatief te nemen door hen verantwoordelijkheden te geven en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.
DOELSTELLINGEN behalen: betrokkenheid en ambitie tonen om resultaten te genereren en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de kwaliteit van de ondernomen acties.
ADVIES GEVEN: advies geven aan zijn gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn expertise.
Aanbod
Type overeenkomst
Een voltijds contract (38u/week) van onbepaalde duur. Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Categorie A: administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Plaats van tewerkstelling
FEDASIL
Kartuizerstraat 21
1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau NA21 met de loonschaal die voor je van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt €4.577, 09 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl.
Voordelen
26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
Elektronische maaltijdcheques.
Voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel? Dien je kandidatuur in tegen uiterlijk 30/09/2025 voor MIDDERNACHT via het sollicitatieformulier dat je online vindt op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil en voeg de gevraagde documenten toe.
Om in overweging genomen te worden, moet uw kandidatuurdossier VOLLEDIG zijn en het volgende bevatten:
- een motivatiebrief;
- een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen);
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) gevraagd worden. Een bewijs model 2 is nodig voor functies op de minderjarigen afdeling.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectie bestaat uit schriftelijke testen en een selectiegesprek vanaf 01/10/25. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij christophe.mahaut@fedasil.be
.
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.