Adjunct centrumdirecteur (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.
Fedasil zoekt een:
Adjunct centrumdirecteur (m/v/x)
Voor het opvangcentrum van Sint-Truiden
Interne & externe / werfreserve selectie
Referentienummer: 9011/406
FUNCTIE
Doel
Als adjunct-directeur stuur je de ondersteunende en logistieke diensten in het opvangcentrum aan, zodat ze optimaal bijdragen tot de missie van het centrum en met het oog op een efficiënte, kwalitatieve en humane opvang van verzoekers om internationale bescherming.
Context
Het opvangcentrum heeft een capaciteit van 510 bewoners en er werken 90 personeelsleden.
Deze personeelsleden hebben zeer diverse profielen en staan in voor de goede werking van het centrum: maatschappelijk werkers, opvoeders, onthaalmedewerkers, verpleegkundigen, begeleiders…. Het opvangcentrum voorziet immers niet alleen in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), verzoekers om internationale bescherming krijgen ook sociale, juridische en medische bijstand. Bovendien organiseert het centrum verschillende activiteiten en opleidingen zodat de bewoners hun tijd nuttig kunnen besteden.
Als adjunct werk je binnen de centrumdirectie als ondersteuning van de centrumdirecteur. Je stuurt volgende diensten aan: de boekhouding, het onthaal, de logistieke dienstenen de technische dienst (meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be).
Inhoud
Je bent verantwoordelijk voor de dienst onthaal en logistiek. Daarnaast valt het financieel beheer, infrastructuur, preventie, veiligheid en netheid in het centrum ook onder jouw verantwoordelijkheid.
Je beschikt over een sterk strategisch inzicht om aankoop- en aanbestedingsbeleid af te stemmen op de operationele behoefte van het centrum. Je helpt bij het voorbereiden, uitschrijven, beoordelen en opvolgen van deze dossiers. Je streeft naar procesoptimalisatie binnen het aankoop- en contractbeheer. Je weet complexe regelgeving te vertalen naar duidelijke en werkbare richtlijnen en denkt proactief mee over oplossingen voor organisatorische en operationele uitdagingen.
Je staat, samen met de preventie assistent, in voor de opmaak, uitvoering en opvolging van het globaal preventieplan, met bijzondere aandacht voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van zowel bewoners als medewerkers.
Je staat in voor de dagelijkse leiding van de logistieke dienst, de technische dienst en de onthaaldienst: je verdeelt en volgt taken op, ontwikkelt en actualiseert procedures en richtlijnen en ziet toe op de correcte toepassing ervan. Daarbij bewaak je continu de kwaliteit van de processen en zorg je voor een evenwichtige en efficiënte werkorganisatie.
Je combineert operationele aansturing met sterke inhoudelijke expertise, waardoor je mee waakt over een correcte, transparante en efficiënte werking van de organisatie. In dat kader zorg je ook voor een goede afstemming met andere diensten en externe partners.
Je plant en coördineert de werkzaamheden van je diensten op basis van het jaaractieplan van het centrum en de instructies van de directeur en het hoofdbestuur.
Je organiseert overlegmomenten, stimuleert samenwerking en zorgt voor een duidelijke communicatie binnen je teams.
Je motiveert, coacht en evalueert je medewerkers en zet je actief in op de ontwikkeling van hun competenties via gerichte vormingsinitiatieven. Je bent een toegankelijke en betrokken leidinggevende die beschikbaar is bij vragen, problemen en het beheer van complexe dossiers.
Daarnaast neem je deel aan multidisciplinair overleg, staf- en directievergaderingen. Vanuit jouw expertise rapporteer je, maak je analyses en formuleer je onderbouwde adviezen aan de directie over jouw beleidsdomeinen. Tot slot ben je bereid om, bij afwezigheid, je collega adjunct-directeurs en de centrumdirecteur te vervangen en zo mee de continuïteit van de werking van het centrum te garanderen. Je bent ook periodiek buiten de kantooruren bereikbaar in noodgevallen.
PROFIEL
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.
Diploma en ervaring
Je hebt een diploma master/licentiaat.
Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in een leidinggevende functie.
Technische competenties
Je beschikt over leidinggevende capaciteiten en weet hoe je medewerkers moet evalueren.
Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, PowerPoint…
Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep.
Generieke competenties
INFORMATIE INTEGREREN: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.
MEDEWERKERS ONDERSTEUNEN: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.
OBJECTIEVEN BEHALEN: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.
Troeven
Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.
Je hebt ervaring met projectbeheer en procesverbetering.
Je spreekt Engels en/of andere vreemde talen.
AANBOD
Type overeenkomst
Een voltijds contract (38u) van onbepaalde duur.
Categorie A: administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Plaats van tewerkstelling
Opvangcentrum Sint-Truiden
Montenakenweg 145
3800 SINT-TRUIDEN
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau NA1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum maandsalaris bedraagt bruto €3.869,66 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.
Voordelen
26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
ZIN OM TE SOLLICITEREN?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 18 januari 2026.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
- een motivatiebrief;
- een gedetailleerd CV (waarmee we vereisten en ervaring kunnen beoordelen);
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
SELECTIEPROCEDURE
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden op 03/02/2026. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer cindy.ceulemans@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.