Attaché Strategie en Ontwikkeling (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.
Fedasil zoekt:
Attaché Strategie en Ontwikkeling (m/v/x)
Voor de directie Strategie & Organisatie
Interne / externe / werfreserve selectie
Referentienummer: 99999-263
Functie
Doel & Context
Als strategisch attaché op de hoofdzetel van Fedasil maak je deel uit van de dienst Strategie en Ontwikkeling in de Directie Strategie en Organisatie. Je staat in voor het beheer van de parlementaire vragen.
Je draagt eveneens bij aan de strategische ontwikkeling van bepaalde maatregelen en initiatieven binnen het Agentschap en de monitoring en evaluatie (M&E) ervan. In nauwe samenwerking met relevante diensten stel je een concrete aanpak voor met bijhorende actieplannen.
Je identificeert en analyseert strategische monitoring- en evaluatiebehoeften, werkt indicatoren, metingen, analyses en aanbevelingen uit en faciliteert het rekening houden met de resultaten van evaluaties in de strategische keuzes van het Agentschap.
Daarnaast bied je methodologische ondersteuning aan de organisatie om op systematischere wijze te kunnen voldoen aan de informatiebehoeften voor parlementaire werkzaamheden, alsook om monitoring- en evaluatiemechanismen te verbeteren.
Inhoud
Als Attaché Strategie en Ontwikkeling op de hoofdzetel zijn je belangrijkste activiteiten :
- Je beheert de ontvangst, registratie en opvolging van de parlementaire vragen. Je coördineert de informatieverzameling bij interne diensten en ziet toe op de coherentie en kwaliteit van de ontwerpen van antwoord;
- Je onderhoudt een dashboard voor monitoring van de opvolging en voor jaarlijkse analyses van de parlementaire vragen;
- Je werkt mee aan het efficiënte beheer en verspreiding van kennis en informatie, waaronder het thema mensenhandel;
- Je identificeert en analyseert de behoeften aan M&E voor bestaande of nieuwe initiatieven en maatregelen;
- Je organiseert overlegmomenten en workshops met betrokken diensten voor opzet en opvolging van M&E en de ontwikkeling van relevante indicatoren;
- Je gebruikt en analyseert bestaande databases en speelt een actieve rol in de ontwikkeling ervan;
- Je ondersteunt en adviseert de diensten over de acties die nodig zijn voor een efficiënte en doelgerichte M&E;
- Je analyseert verzamelde gegevens en stelt verslagen en rapporten op;
- Je realiseert strategische aanbevelingen, in overleg met de relevante diensten;
- Je bouwt je eigen kennis inzake de opdrachten en de context van het agentschap uit op permanente basis;
- Je draagt bij aan de goede werking van de dienst Strategie en Ontwikkeling, en neemt waar nodig ook andere taken op.
Profiel
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be
Diploma en ervaring
Je beschikt over een master/licentiaat. Je hebt een eerste relevante professionele beroepservaring.
Technische competenties
Je hebt ervaring met de analyse van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens en hebt een sterk analytisch vermogen.
Je hebt uitstekende schriftelijke en communicatieve vaardigheden. Je hebt goede sociale vaardigheden en je kan overtuigen.
Je beheerst Word en hebt een goede kennis van Excel en PowerPoint.
Troeven
Je beheerst een van de twee landstalen en hebt een goede praktische kennis van de andere taal.
Je weet hoe een overheidsorganisatie werkt. Kennis van de asiel- en migratiesector strekt tot aanbeveling.
Je hebt ervaring met het beheer van administratieve processen en redactioneel werk;
Je hebt enige ervaring met M&E en beleidsevaluaties in een overheidscontext;
Generieke competenties
INFORMATIE INTEGREREN: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.
MEDEWERKERS MOTIVEREN: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.
OBJECTIEVEN BEHALEN: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.
Je bent georganiseerd en nauwkeurig, pragmatisch en in staat initiatief te nemen;
Je bent verantwoordelijk, dynamisch en collegiaal, en u kan autonoom werken;
Aanbod
Type overeenkomst
Voltijds contract van onbepaalde duur.
De voltijdse arbeidstijd wordt vastgesteld op 38 uur per week.
Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Plaats van tewerkstelling
FEDASIL - Hoofdzetel
21 Kartuizersstraat
1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau NA11 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum bruto maandloon bedraagt € 3869,66 (startloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl
Voordelen
26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 05/12/2025.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
- een motivatiebrief;
- een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen);
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test, waarvan de datum later zal worden bekendgemaakt. De contactgegevens van de kandidaten die geslaagd zijn voor de test worden bijgehouden om een wervingsreserve aan te leggen voor alle types van arbeidsovereenkomsten, voor een duur van 2 jaar, voor alle Nederlandstalige centra. De kandidaten die niet geslaagd zijn kunnen gedurende 6 maanden niet deelnemen aan een nieuwe selectieprocedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer Hanna Bortier (selectieverantwoordelijke) per mail : hanna.bortier@fedasil.be
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.