Data-Analist (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.
Fedasil zoekt:
Data-Analist (m/v/x)
Voor de dienst data & analyse van de directie Strategie en Organisatie
Interne / externe / werfreserve selectie
Referentienummer: 99999-222
Functie
Doel
Als data-analist bij de dienst Data & Analyse (D&A) sta je mee in voor het proces van dataverzameling, gegevensverwerking en rapportage. Het is de taak van D&A om aan de hand van analyses bepaalde trends en risico’s te identificeren en te signaleren. Op deze manier ondersteunt Data & Analyse de verschillende beslissingsorganen binnen Fedasil bij het nemen van beslissingen en het stellen van prioriteiten.
Context
De dienst Data & Analyse verzamelt, controleert, rapporteert en analyseert kwantitatieve en kwalitatieve gegevens over het opvangnetwerk en de andere opdrachten van Fedasil. D&A levert rapporten en analyses op, zowel ‘gestandaardiseerde’ op geregelde tijdstippen als ‘ad-hoc’ op vraag van stakeholders binnen en buiten de organisatie. Binnen het team is er differentiatie tussen teamleden zowel op vlak van inhoudelijke vragen als op vlak van technische specialiteiten (azure, powerBi, python).
Het team van data-analisten werkt nauw samen om zowel vragen en taken te verdelen als om complexe vragen te beantwoorden. Elke data-analist onderhoudt contacten met verschillende actoren binnen het netwerk. Elke data-analist neemt deel en draagt bij aan het opstellen van opvolgingstools en helpt de medewerkers van de verschillende diensten binnen Fedasil om de werking van de diensten te verbeteren.
Inhoud
Je takenpakket als data-analist valt uiteen in drie luiken: databeheer & verwerking, dienstverlening naar klanten toe en teamwerk.
Databeheer:
- Je staat in voor het goede beheer van data en zorgt ervoor dat ze beschikbaar en toegankelijk zijn.
- Je werkt mee aan verschillende projecten inzake de verbetering van databases en kernprocessen in samenspraak met je collega’s.
- Je behandelt en bestudeert de gegevens die werden verzameld. Je analyseert de verbanden tussen de variabelen om tendensen en hun potentiële impact vast te stellen.
- Je bent verantwoordelijk voor de voortdurende verbetering, de correctheid en de coherentie van de gegevens.
- Je maakt voorspellingen aan de hand van statistische modellen.
- Je signaleert hiaten in de dataverzameling/dataprocessen.
Dienstverlening:
- Je stelt rapporten en presentaties op en geeft hierbij indien nodig de vereiste toelichting.
- Je antwoordt op vragen van interne en externe klanten, je begrijpt of probeert het kader van waaruit de vragen komen te begrijpen.
- Je draagt bij aan de ontwikkeling van beheersinstrumenten zoals indicatoren, KPI’s en dashboards.
Teamwerk:
- Je speelt een rol in het versterken van de interne cohesie van het team
- Je ondersteunt de leidinggevende van D&A door het signaleren van opportuniteiten en ’risico’s en het mee helpen bewaken van projecten (bv. projecten om de datakwaliteit te verbeteren).
Profiel
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be
Je bent bij voorkeur onmiddellijk beschikbaar.
Diploma en ervaring
Je hebt een diploma master/licentiaat.
Je hebt een ruime werkervaring als data-analist, liefst in de context van migratie:
- Beheer van databases en kernprocessen: analyses, voorspellingen en procesverbetering
- Rapportering, presentaties opstellen en ontwikkelen van beheersinstrumenten
- Ondersteuning teamcoôrdinatie, projectbeheer
Technische vaardigheden
Vereisten
Een goede kennis van MS Excel is noodzakelijk.
Ervaring met Microsoft PowerBI is absoluut noodzakelijk.
Algemene kennis over de werking van relationele databanken, SQL is noodzakelijk.
Troeven
Kennis over Azure is een meerwaarde.
Uitgebreide kennis over Fedasil is een absolute meerwaarde. Je hebt uitgebreide kennis over asiel, migratie en opvang van asielzoekers
Je spreekt Nederlands en kan je uitdrukken in het Frans (tweetalige werkcontext).
Algemene vaardigheden
informatie INTEGREREN: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.
Medewerkers motiveren: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.
Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.
Aanbod
Type overeenkomst
Een voltijds vervangingscontract (voltijds werkregime 38u/week)
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Plaats van tewerkstelling
Fedasil Hoofdbestuur
Kartuizerstraat 21,1000 Brussel
Loon
U wordt aangeworven op het niveau attaché (A) met de loonschaal die voor u van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt € 3869,66 (startloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl
Artikel 17 § 1/1 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2001 houdende diverse bepalingen betreffende het personeel van het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers is van toepassing voor deze selectieprocedure.
Indien je dus deelneemt op basis van je diploma, in functie van het aantal jaren bijzonder nuttige beroepservaring voor de functie (zie paragraaf diploma en ervaring), zal je aangeworven worden in de eerste, de tweede of de derde weddeschaal:
- Indien je over minder dan 3 jaar bijzonder nuttige beroepservaring beschikt, word je aangeworven in de eerste weddeschaal NA11. Het minimum brutomaandloon bedraagt € 3869,66
- Indien je over 3 jaar of minder 9 jaar bijzonder nuttige beroepservaring beschikt, word je aangeworven in de tweede weddeschaal NA12. Het minimum brutomaandloon bedraagt € 4400,24.
- Indien je over 9 jaar of meer bijzonder nuttige beroepservaring beschikt, word je aangeworven in de derde weddeschaal NA13. Het minimum brutomaandloon bedraagt € 4930,81.
(basisloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index).
Dit bedrag kan variëren afhankelijk van de relevantie van je beroepservaring.
Indien je meer informatie wenst, raadpleeg https://bosa.belgium.be/nl
Aanwerving in een hogere weddeschaal gebeurt onder voorbehoud van de voorlegging van attesten van je vorige werkgever(s) waaruit deze ervaring blijkt. De dienst HR zal je bij je indiensttreding meedelen welke documenten je moet bezorgen (bijvoorbeeld: loonfiches, werkgeversattesten, een uittreksel uit een authentieke bron zoals MyCareer of MyPension, enz.).
Voordelen
26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 10/08/2025.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
een motivatiebrief;
een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen);
een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test op 21/08/2025. De contactgegevens van de kandidaten die geslaagd zijn voor de test worden bijgehouden om een wervingsreserve aan te leggen voor alle types van arbeidsovereenkomsten, voor een duur van 2 jaar, voor alle Nederlandstalige centra. De kandidaten die niet geslaagd zijn kunnen gedurende 6 maanden niet deelnemen aan een nieuwe selectieprocedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer hanna.bortier@fedasil.be (selectieverantwoordelijke) per mail.
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.