Adjunct-directeur voor de dienst niet-begeleide minderjarigen (m/v/x)



Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.

 

Fedasil zoekt een:

Adjunct-directeur voor de dienst niet-begeleide minderjarigen (M/V/X)

voor het opvangcentrum van Broechem

COD voltijds

Referentienummer: 9025/410

 

FUNCTIE

Doel

Je stuurt de dienst niet-begeleide minderjarigen (NBMV) binnen het opvangcentrum aan om de operationele doelstellingen van deze dienst te bereiken en te zorgen voor een efficiënte, kwalitatieve en humane opvang van asielzoekers.

Context

Het opvangcentrum van Broechem heeft een capaciteit van 445 bewoners en er werken een 75-tal personeelsleden. Het is een open opvangstructuur die momenteel  ook plaats biedt aan 40 niet-begeleide minderjarigen.

De personeelsleden hebben zeer diverse profielen en staan in voor de goede werking van het centrum: maatschappelijk werkers, opvoeders, onthaalmedewerkers, verpleegkundigen, begeleiders…. Het opvangcentrum voorziet niet alleen in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), verzoekers om internationale bescherming krijgen ook sociale, juridische en medische bijstand. Bovendien organiseert het centrum verschillende activiteiten en opleidingen zodat de bewoners hun tijd nuttig kunnen besteden.

Als adjunct-directeur ben je verantwoordelijk voor de dienst NBMV en werk je onder de coördinatie van de centrumdirecteur.  Je bent enerzijds verantwoordelijk voor de aansturing van de dienst NBMV binnen het opvangcentrum (waarbinnen opvoeders en sociaal begeleiders werken) en voor de uitwerking van het opvangbeleid omtrent de niet-begeleide minderjarigen. Anderzijds geef je samen met de directie uitvoering aan het goede algemene beheer van het centrum. Je zorgt er zo voor dat de doelstellingen van het opvangcentrum worden gerealiseerd.

(meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be).

Inhoud

Je plant en coördineert de werkzaamheden van je dienst aan de hand van het beleidsplan van het opvangcentrum en van de instructies van je directeur en het hoofdbestuur.

Je werkt een pedagogisch beleid uit binnen je dienst om een methodische ondersteuning te garanderen aan de jongeren zodat zij in staat zijn om op een zelfredzame wijze te functioneren binnen en buiten het centrum.

Je staat in voor de goede dagelijkse aansturing van je dienst: je zorgt voor de verdeling en opvolging van taken, je werkt verbeteringen, procedures, richtlijnen en vademecums uit.

Je ziet toe op de naleving van de bestaande arbeidsreglementering, op goede arbeidsomstandigheden, procedures, richtlijnen en gedragscodes.

Je organiseert overlegmomenten. Je motiveert, coacht en evalueert je medewerkers. Je stimuleert de ontwikkeling van de competenties van je medewerkers aan de hand van opleidingen.

Je bent beschikbaar voor je medewerkers met vragen of problemen. Je beheert complexe probleemdossiers. Je bent buiten de bureau-uren telefonisch bereikbaar in noodgevallen.

Je volgt moeilijke dossiers van nabij op en stuurt bij waar nodig.

Je begeleidt en volgt inhoudelijke werkgroepen rond de opvang van NBMV op.

Je waakt mee over de implementatie en toepassing van de herstelgericht werken-visie binnen het opvangcentrum.

Je bent aanspreekpunt voor interne en externe partners zoals het hoofdbestuur, het regiokantoor en de coördinatoren van andere centra.

Je houdt toezicht op het budgetbeheer binnen de dienst.

Je neemt deel aan multidisciplinair overleg en directievergaderingen. Je deelt je expertise, rapporteert, maakt analyses en geeft adviezen aan de directie over je beleidsdomein(en).

Je vervangt je collega’s (adjunct-directeurs en centrumdirecteur) bij afwezigheid.

 

 

PROFIEL

Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.

Diploma en ervaring

Je hebt een diploma master/licentiaat, bij voorkeur in een sociale/pedagogische richting.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in een leidinggevende functie.

Technische competenties

Je beschikt over leidinggevende capaciteiten en weet hoe je medewerkers moet aansturen en evalueren.

Je beschikt over een rijbewijs B.

Je bent bereid om minstens 2 keer per maand met een late shift te werken ter ondersteuning van de dienst.

Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, PowerPoint…

Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep.

Je bent polyvalent en stressbestendig.

Troeven

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je hebt ervaring met projectbeheer en procesverbetering.

Je spreekt Engels en/of andere vreemde talen.

Generieke competenties

informatie INTEGREREN: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.

 

Medewerkers motiveren: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.

 

Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

 

ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.

AANBOD

Type overeenkomst

Een voltijds contract (38u) van onbepaalde duur.

Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

Er wordt een werfreserve aangelegd voor alle type arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar.

Plaats van tewerkstelling

Fedasil

Opvangcentrum Broechem

Van den Nestlaan 104

2520 BROECHEM (Ranst)

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau NA11 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt bruto € 3.869,66 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.

 Voordelen

26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

 

ZIN OM TE SOLLICITEREN?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 14 mei 2025.

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we vereisten en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma

Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be.

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.

 

SELECTIEPROCEDURE

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden op 21 mei 2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types contracten. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

Voor bijkomende info, contacteer sandy.bruggeman@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).

 

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.