Home

De oriëntatietour

28/05/2021
Asielzoekers die bij ons toekomen, krijgen een oriëntatietour, een cruciale kennismaking.

De begeleiders ‘dagelijks leven’ heten hen welkom, maken hen wegwijs in het centrum en geven meer informatie over de verschillende diensten. 

Kevin is begeleider en vertelt waarom deze tour zo belangrijk is: “Deze rondleiding, individueel of in kleine groepjes, vormt een eerste en cruciaal contact met de opvangmedewerkers. Er is ruimte voor uitwisseling en het stelt de nieuwe bewoners op hun gemak. We zien dat mensen tijdens hun verblijf naar ons toe komen met vragen. Ze zien ons snel als een vertrouwenspersoon.”

De tour start bij de coördinatiedienst, waar men voor elke verzoeker een geschikte kamer zoekt. Vandaar gaat het richting het onthaal, de medische dienst, het restaurant, de shop, de wasserij, de animatieruimte, de slaapzalen en de bureaus van de maatschappelijk werkers en de begeleiders.

Meertalige informatie op ieders ritme

Dagelijks komen mensen uit alle windstreken toe in het Aanmeldcentrum. We moeten hen van bij de start van hun verblijf correcte informatie geven. Daarom zijn we gestart met het maken van audiobestanden van de tour, niet alleen in de talen die het meest gesproken worden door onze bewoners, maar ook in meer zeldzame talen, zoals Georgisch of Somalisch. Dat is geen sinecure, maar dankzij een geslaagde samenwerking met getalenteerde vertalers en behulpzame collega’s krijgen we de klus geklaard. Zo kan wie hier verblijft de informatie over de werking van ons centrum op een zelfgekozen moment beluisteren of opnieuw afspelen.

Kevin: “We zijn blij met dit project. Een taalbarrière is soms frustrerend, maar we proberen nieuwkomers met hand en tand uitleg te geven. Wie hier net is aangekomen, heeft vooral behoefte aan rust. Op de dag van het registreren van hun asielaanvraag ontvangen ze veel info. Wat we vertellen tijdens de rondleiding blijft daardoor misschien niet steeds hangen. De opnames zijn dan een grote hulp.”